Programma's

Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiën

Wat mag het kosten?

Baten, lasten en mutaties reserves

Bedragen x € 1.000

2 - Verkeer, vervoer en waterstaat

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Lasten

3.125

3.212

3.823

4.080

4.254

4.492

Baten

509

407

487

501

516

532

Saldo van lasten en baten

2.616

2.805

3.337

3.579

3.737

3.960

Welke verschillen zijn er ten opzichte van voorgaand jaar?

In het taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat zijn de lasten € 611.000 hoger.

De belangrijkste verschillen zijn:

  • Hogere lasten van de straatreiniging door de nieuwe aanbesteding (€ 112.000 nadelig)
  • Hogere lasten in verband met Programma duurzame mobiliteit in 2024 (€ 75.000 nadelig)
  • Hogere lasten voor onderhoud wegbeheer door areaaluitbreiding (€ 75.000 nadelig)
  • Hogere lasten voor het opnemen van adaptatie 'klimaat en duurzaamheid' in projecten (€ 75.000 nadelig)
  • Hogere salarislasten door een nieuwe verkeersdeskundige en een beleidsmedewerker mobiliteit ( € 150.000 nadelig)
  • In 2023 is budget opgenomen voor de bereikbaarheidsagenda en in 2024 niet ( € 207.000 voordelig)
  • Hogere kapitaallasten als gevolg van investeringen wegbeheer, voorheen verliepen deze via een dekkingsreserve (€ 193.000 nadelig).

In het taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat € 80.000 hoger.

De belangrijkste verschillen zijn:

  • Doorbelasting van de lasten van straatreiniging aan riool en afval (€ 77.000 voordelig)
Deze pagina is gebouwd op 11/09/2023 12:23:03 met de export van 11/09/2023 12:13:05