Financiën
Wat mag het kosten?
Baten, lasten en mutaties reserves
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Lasten | 3.125 | 3.212 | 3.823 | 4.080 | 4.254 | 4.492 |
Baten | 509 | 407 | 487 | 501 | 516 | 532 |
Saldo van lasten en baten | 2.616 | 2.805 | 3.337 | 3.579 | 3.737 | 3.960 |
Welke verschillen zijn er ten opzichte van voorgaand jaar?
In het taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat zijn de lasten € 611.000 hoger.
De belangrijkste verschillen zijn:
- Hogere lasten van de straatreiniging door de nieuwe aanbesteding (€ 112.000 nadelig)
- Hogere lasten in verband met Programma duurzame mobiliteit in 2024 (€ 75.000 nadelig)
- Hogere lasten voor onderhoud wegbeheer door areaaluitbreiding (€ 75.000 nadelig)
- Hogere lasten voor het opnemen van adaptatie 'klimaat en duurzaamheid' in projecten (€ 75.000 nadelig)
- Hogere salarislasten door een nieuwe verkeersdeskundige en een beleidsmedewerker mobiliteit ( € 150.000 nadelig)
- In 2023 is budget opgenomen voor de bereikbaarheidsagenda en in 2024 niet ( € 207.000 voordelig)
- Hogere kapitaallasten als gevolg van investeringen wegbeheer, voorheen verliepen deze via een dekkingsreserve (€ 193.000 nadelig).
In het taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat € 80.000 hoger.
De belangrijkste verschillen zijn:
- Doorbelasting van de lasten van straatreiniging aan riool en afval (€ 77.000 voordelig)