Wat willen we bereiken | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2024 voor doen |
---|
Jongeren goed voorbereiden om mee te kunnen doen in de samenleving. (Beleidsakkoord 'We doen het Samen! 2022 - 2026 en Notitie Integraal Sociaal Domein) | Verplichte indicator: % van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. Verplichte indicator: % werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen) | <1,8 % in schooljaar 2021 - 2022 < 1,8% | 2022 : 1,2% 2021 : 1,4% 2020 : 1,3% 2019 : 1,4% 2018 : 1,4% 2017 : 1,3% 2015 : 1,62% Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar. | DUO/Ingrado Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel) | - Uitvoeren van het regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdige schoolverlaters af te laten nemen. De kern van het programma gaat over een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
- Ondersteunen van onderwijsinstellingen bij de ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs als gevolg van de grote toename van expats. De Brainportregio geeft deze internationalisering vorm. Hiervoor zetten zij middelen in vanuit de Regiodeal.
- Stimuleren van zelfstandig reizen naar school via een ondersteunend programma voor leerlingen die hiertoe (nog) niet in staat zijn. Voor leerlingen die niet in staat zijn om zelfstandig te reizen, blijven we aangepast vervoer aanbieden.
- Doorontwikkelen van Integrale Kindcentra (zie programma Sociaal Domein - Jeugd en multifunctioneel gebruik onderwijsvoorzieningen vanuit Integraal huisvestingsplan onderwijs).
- Per school behoefte ondersteuning bieden om meer aansluiting te vinden.
- Preventieve jeugdzorg verder opnemen in het voortgezet onderwijs (zie programma Sociaal Domein - Jeugd). De inzet van het basisteam Jeugd in het VO: wekelijks aanwezig zijn van het schoolmaat-schappelijk werk en de jeugdverpleegkundige voor preventieve zorg en ondersteuning aan jongeren, ouders en leerkrachten.
|
---|
aantal thuiszitters
Verplichte indicator: Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen Relatief verzuim per 1.000 leerlingen | < 0,5 < 12 | 2022 : PO02 VO07 2021 : PO02 VO10 2020 : PO 0. VO 0 2019 : PO 0. VO 0 2018 : PO 0, VO 0 2017 : PO 0, VO 0 2022: 0,32 2021 : 0,65 2020 : 0,46 2019 : 0,45 2018 : 0 2017 : 0,42 2021 : 8,60 2020 : 9,15 2019 : 9,0 2018 : 0,97 2017 : 10,7 | Registratie leerplicht DUO DUO | - Uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners. Ter voorkoming van uitval bij de overgang van leerlingen van het PO naar het VO verkennen we de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een integraal aanbod voor alle leerlingen van groep 8 van het PO om het proces in de overstap naar het VO nog beter te laten verlopen.
|
---|
Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand (Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020) | % kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een programma voorschoolse educatie | 2022 : 97% 2021 : 95% 2020 : 100% 2019 : 94% 2018 : 90% 2017 : 100% | Jaarlijkse evaluatie VVE | - Aanbieden van voorschoolse educatie voor deze kinderen.
- Aanbieden van een voorschoolse voorziening aan kinderen waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
- Per 1 januari 2022 bieden wij in de gemeente Best aanvullende VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) aan voor kinderen vanaf 2 jaar, waardoor kinderen met een ontwikkelachterstand meer kans maken om op 4-jarige leeftijd op het gewenste niveau in te stromen in het basisonderwijs.
|
---|
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening. (Wet Passend Onderwijs) | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | < 1 % | 2022 : 0,72% 2021 : 0,70% 2020 : 0,74% 2019 : 0,98% 2018 : 0,86% 2017 : 0,90% | Centrale leerlingen-registratie | - Versterken van de in de voorschoolse voorziening en het primair onderwijs geïntegreerde jeugdzorg (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
- Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Op hoofdlijnen gaat dit over:
- Het realiseren van een sluitend en dekkend netwerk van onderwijs (ondersteuning), jeugdhulp en zorg. Het jongerenwerk is aangesloten bij het IZAT.
- Zoveel mogelijk preventief werken en inzetten op vroeg signalering. We zetten in op diverse programma's gericht op het tijdig signaleren en aanpakken van problemen rondom mentale en fysieke gezondheid van leerlingen.
- Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
- Leerplichtambtenaar blijft leerlingen begeleiden door elke basisschool periodiek te bezoeken om zorgvraagstukken te bespreken.
- In Best werken veel basisscholen en de kinderopvang reeds samen in Integrale Kindcentra (IKC's). Op dit moment vindt de verdere doorontwikkeling van deze IKC's plaats door de zorgcomponent er meer bij te betrekken. In 2024 zal de zorgcomponent verder binnen de kindcentra worden geïntegreerd.
|
---|
Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen In 2e helft van 2023 vindt de actualisatie plaats van het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022 naar een IHP 2023-2026. In 2024 zal de actualisatie van de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Best worden opgepakt. | | | | | - In 2024 een nieuw integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting vaststellen
- De bouwwerkzaamheden starten om van basisschool De Zevensprong aan de Haktol een integraal kindcentrum te maken.
- Samen met stichting Best Onderwijs en Little People verder werken aan het project Br!cks om de toekomstbestendige huisvesting te onderzoeken. Hierbij zal ook de accommodatie Kadans worden betrokken. De haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie wordt onderzocht. De resultaten worden medio 2024 verwacht.
- Begin 2024 de bouwwerkzaamheden starten om samen met stichting Best Onderwijs en Kinderopvangorganisatie Korein invulling te geven aan een nieuw integraal kindcentrum in nieuwbouwwijk Aarlesche Erven.
- Kwalitatief goed en onderscheidend onderwijsaanbod beschikbaar houden binnen het voortgezet onderwijs. Ook in 2024 investeren wij hierin om leerlingen een breed aanbod aan onderwijs te kunnen bieden.
- Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden financieel bij te dragen aan verduurzamingsmaatregelen op dak van het Heerbeeckcollege
- Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het realiseren van een gymzaal tbv Dijkstraten en Aarles Erven.
|
---|