Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2023-2026 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Daarbij speelt een rol dat 'hogere overheden' in toenemende mate met ons op het nivo van MRE wil overleggen, waartoe wij ons hebben te verhouden. Denk bijvoorbeeld aan de Woondeal, de regiodeals,
Beleidsvoornemens verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2023-2026 focust op de thema's: ruimte en wonen, mobiliteit, economie, energietransitie en landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2024 wordt een bijdrage verwacht van € 455.000 (inclusief RHCE en regionale projecten).Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 14,294 miljoen (31 december 2021 € 14,325 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2022)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 20,546 miljoen (31 december 2021 € 14,427 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2022)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2022 was € 0,469 miljoen (31 december 2021 € 0,598 miljoen)
(Bron: jaarrekening MRE 2022)
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap WSD
Werkvoorzieningschap WSD
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De basis voor de begroting 2024 vormt het door het AB in juli 2020 vastgestelde koersdocument ‘Gezamenlijk doorontwikkelen’. Hiermee is een richtinggevende koers voor de toekomst vastgesteld.
Op basis van dit document zijn inmiddels door alle deelnemende gemeenten, in nauwe samenwerking met WSD, lokale plannen opgesteld en de uitvoering ervan wordt in 2024 verder voortgezet.De komende jaren staan in het teken van het, in samenwerking met de gemeenten, doorontwikkelen van de lokale infrastructuur, het gezamenlijk WSD-brede expertisecentrum en de ontwikkeling van plusdiensten.
Met het koersdocument is ook het financiële kader vastgesteld. Dit is de groei naar een ‘break even scenario’ voor de exploitatie van WSD in 2025 bij een bezetting van 2.100 personen uit de doelgroep (SW en PW).
De toekomst moet uitwijzen of deze bezettingsgraad gehaald wordt. Onder invloed van onder meer de krappe arbeidsmarkt waardoor mensen eerder uitstromen naar regulier werk en een hogere uitstroom SW dan verwacht, staat deze ambitie onder druk. De WSD verbreed zijn aandacht daarom naar niet-uitkeringsgerechtigden. Wij als deelnemende gemeente gaan nog actiever aan de slag met de uitstroom uit ons bijstandsbestand. Dat draagt ook bij aan de beoogde bezetting van 2.100 personen uit de doelgroep.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af.Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we samen met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 29,4 miljoen (31 december 2021 € 29,8 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2022 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 8,2 miljoen (31 december 2021 € 4,6 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2022 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2022 was € 2,9 miljoen (2021 € 2,7 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2022 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een gewaardeerde netwerkpartner in de regio Zuidoost-Brabant. Een mooie organisatie met verschillende taken binnen het veiligheidsdomein. Waar mensen werken met oog voor de samenleving en passie voor het vak. Een organisatie die zich blijft ontwikkelen. Die zich richt op uitdagende thema’s en daarbij nauwlettend kijkt naar de omgeving en de toekomst. Een toekomst die we graag veiliger willen maken. Waarin we verschillende soorten crises, gekend en ongekend, het hoofd kunnen bieden. Daar zetten we ons samen met onze bekende en nieuwe netwerkpartners, gemeenten, bedrijven, instellingen en burgers voor in.Onze visie is niet revolutionair. Wel evolutionair. We richten ons op nieuwe accenten, samengevat in 3 leidende thema’s: samen voor veilig, een weerbare samenleving en een toekomstbestendige organisatie. Deze thema’s werken we vervolgens uit aan de hand van 10 concrete speerpunten. De visie is onze koers voor de komende 4 jaar. Jaarlijks werken we deze verder uit in een samenhangende uitvoeringsagenda, die in de begroting van de VRBZO wordt opgenomen.
Beleidsvoornemens verbonden partij
De VRBZO clustert hun activiteiten in 2 programma's: brandweerzorg en crisisbeheersing.Brandweerzorg is in omvang het grootste programma, met verschillende taken. Het gaat dan om risicobeheersing via preventie. In 2024 ligt de nadruk op het geven van voorlichting adviseren (en controleren) van gebouwen en evenementen op (brand)veiligheid. Ook worden wij geadviseerd over de inrichting van de ruimtelijke omgeving, vanuit een breed veiligheidsperspectief. Na een ongeval of extreem weer, dat steeds vaker voorkomt wordt het incident bestreden. Dit gebeurt met diverse specialistische voertuigen en opgeleid brandweerpersoneel op.
Het programma crisisbeheersing bestaat uit activiteiten van Bevolkingszorg, de GHOR (= de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en Crisisbeheersing. Bevolkingszorg ondersteunt ons bij onze rol in de gemeentelijke crisisbeheersing. Ook zorgt Bevolkingszorg voor een overdracht van taken na de bestrijding van het incident, zoals interne en/of externe onderzoeken begeleiden of schade inventariseren en afwikkelen.
De GHOR coördineert de samenwerking tussen de verschillende geneeskundige diensten (GGD, meldkamer ambulancezorg, ambulancedienst, ziekenhuizen, huisartsen en het Rode Kruis), tijdens grote ongevallen en rampen. Samen vormen ze dan één hulpverleningsketen. Tot slot is de GHOR verantwoordelijk voor de coördinatie en regie van de hele acute en niet-acute zorgketen. Crisisbeheersing leidt en coördineert de bestrijding van complexe incidenten. Soms, vooral bij grote incidenten, gebeurt dit vanuit de GRIP-structuur (Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure). Het domein crisisbeheersing is de afgelopen jaren flink in ontwikkeling. Dat komt onder andere door verschillende crises en de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s. Hiervoor wordt bij de VRBZO een een ‘planningsstaf’ ingericht: een groep medewerkers, die dreigingen identificeert, beoordeelt en hierop anticipeert. Dat doen ze samen met andere hulpdiensten en partners. Alles om te voorkomen dat de maatschappij ontwricht raakt door een groot incident, een ramp of een crisis.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde bijdrage aan de VRBZO voor 2024 is € 1.740.000.
(bron: begroting 2024)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 2,3 miljoen (31 december 2021 € 2,1 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 37,9 miljoen (31 december 2021 € 39,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2022 was € 474.000 (2021 -/- € 73.000)
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost streeft – onder regie van de gemeenten – door middel van preventie naar
gezondheidswinst van alle inwoners, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van hun leven en
zelfredzaamheid te vergroten. De GGD Brabant-Zuidoost werkt vanuit klantwaarden en het
maatschappelijke belang. De GGD is paraat bij grote en kleine crises en verzorgt 24/7 de
ambulancezorg in onze regio. Hierbij gaan ze uit van een brede definitie van gezondheid. Vanuit de Wet Publieke Gezondheid geven zij vorm en inhoud aan onze collectieve preventie en gezondheidswinst.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Het GGD-bestuur heeft in 2022 een nieuw Meerjarig Beleidsplan voor de periode 2022–2026 vastgesteld.
Dat plan is tot stand gekomen in overleg met gemeenten en ketenpartners.
De GGD ziet voor de komende jaren de volgende maatschappelijke uitdagingen:
- Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid
- Het verkleinen van gezondheidsverschillen
- Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
- Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving
- Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg
- De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen.De belangrijkste ontwikkelingen in 2024 zijn:
• Zorg coördinatie bij spoedeisende hulp (waaronder Ambulancezorg) met als doel dat alle ketenpartners binnen de regio werken vanuit 1 zorgloket. De inwoner met een zorgvraag kan bij dit loket terecht en het loket bepaalt uiteindelijk welke zorg nodig is.
• Vernieuwing van de Jeugdgezondheidszorg : de JGZ staat voor grote maatschappelijke opgaven en ziet twee belangrijke uitdagingen die het noodzakelijk maken om de dienstverlening te herzien: Veranderende behoeftes van hun klanten en krapte op de arbeidsmarkt.
• Nu Niet Zwanger : Het eerder landelijk in gang gezette programma Nu Niet Zwanger krijgt de komende jaren zijn vervolg. Inmiddels is besloten dit programma binnen onze regio uit te rollen. In 2023 haken veertien gemeenten aan en in 2024 volgen de overige zes gemeenten De GGD levert de projectleiding twee inhoudelijke coördinatoren.
• Versterking Infectieziektebestrijding en Pandemische Paraatheid (VIPP) Landelijk komen in 2023 en 2024 extra middelen beschikbaar om de infectieziektebestrijding en de pandemische paraatheid van de GGD’en te versterken. Dit betekent dat de GGD Brabant Zuidoost haar capaciteit bij infectieziektebestrijding en voor de pandemische paraatheid kan gaan uitbreiden.
• Rijksvaccinatieprogramma : Momenteel wordt landelijk onderzocht of de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor volwassenen bij de GGD’en kan worden ondergebracht. Aan het RVP voor zuigelingen wordt waarschijnlijk de vaccinatie tegen het Rotavirus toegevoegd. In 2022 en 2023 zijn stappen gezet om alle zwangere vrouwen in de 22e week van de zwangerschap een vaccinatie tegen kinkhoest aan te bieden. De GGD brengt alle vaccinaties (kinderen, volwassenen) onder
in een Vaccinatie Expertise Centrum.
• Zorgakkoorden en een regionale preventie infrastructuur : De GGD wil als kernpartner van onze gemeenten in gezondheidspreventie meewerken aan het opbouwen van een regionale preventie infrastructuur en is bereid een procesrol te nemen bij het verder uitwerken en implementeren van GALA. Gemeenten ontvangen per 2023 een brede specifieke uitkering (SPUK) via het gemeentefonds voor
programma's op het terrein van gezondheid. In die uitkering is ook een bedrag voorzien om de advies- en kennisfunctie van de GGD te versterken.
• Informatieveiligheid/privacy, verbetering van de informatiehuishouding en risicomanagement: De maatschappij en wetgeving stelt steeds hogere eisen aan informatieveiligheid. De kans op datalekken is toegenomen en de impact kan groot zijn (cybercrime). Verder zijn drie cruciale sleutelfunctie m.b.t. informatieveiligheid en privacy t.w. de Functionaris Gegevensbescherming (FG), de Privacy-officer (PO) en de Security Officer (SO) die ten dele ingevuld zijn binnen de GGD (en deels via inhuur derden). De provincie heeft als toezichthouder op het archiefbeheer door gemeenschappelijke regelingen het huidige niveau van archiefbeheer bij de GGD als onvoldoende gekwalificeerd en een verbeterplan geëist. Het verbeterplan is eind 2022 door het GGD-bestuur vastgesteld en wordt de komende jaren uitgevoerd.
• Forensische geneeskunde ; De GGD werkt bij Forensische Geneeskunde in toenemende mate samen met de GGD Hart voor Brabant. Deze samenwerking is in de praktijk jaren geleden al ingezet en wordt in 2023 doorontwikkeld en geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst waarbij de GGD Brabant-Zuidoost wil gaan fungeren als centrum-GGD voor Forensische Geneeskunde in Oost-Brabant
• Nieuwkomers in onze regio ; Onze regio heeft de afgelopen jaren te maken met een groeiende instroom van nieuwkomers/immigranten. Immigranten brengen extra inspanningen voor de GGD met zich mee.
• Omgevingswet : De Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking. De Omgevingswet brengt een taakuitbreiding voor de GGD met zich mee. De GGD verwacht door gemeenten betrokken te worden bij omgevingsvisies, omgevingsplannen en omgevingsvergunningen.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2024 is vastgesteld op € 1.297.000.
(bron begroting 2024)Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 2,3 miljoen (31 december 2021 € 2,1 miljoen) .(bron: jaarrekening 2022 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 20,3 miljoen (31 december 2021 € 24,6 miljoen).(bron: jaarrekening 2022 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2022 was € 474.000 (in 2021 -/- € 73.000 )(bron: jaarrekening 2022 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten uit de regio Zuidoost-Brabant en de provincie Noord Brabant.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op en handhaving van deze (milieu)vergunningen te verhogen. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van de deelnemende gemeenten en provincie (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De volgende ontwikkelingen vragen in het bijzonder aandacht:- De inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Vanaf 2024 ligt daardoor de nadruk op nazorg. Deze nazorg heeft onder andere betrekking op:
- Start van de transitieperiode tot 2029
- Ondersteuning aan deelnemers passend bij individuele ambities van de deelnemers
- Voortzetting van de samenwerking met ketenpartners, collega Brabantse omgevingsdiensten en de koepelorganisatie ODNL.
- Omzetting van de systematiek van inrichting naar milieubelastende activiteit. Dit is een opgave die gedurende meerdere jaren extra inzet vraagt.- Regionale operationele kaders (ROK). Voor toezicht & handhaving, vergunningverlening, bodem en asbest zijn afspraken gemaakt over een "nieuwe manier van werken" die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld. Dit zorgt voor een uniforme en meer risicogerichte benadering voor alle deelnemers.
- Toekomstbestendige veehouderij. Met het oog op de ontwikkelingen rondom stikstof is de verwachting dat de vergunningverlening voor veehouderijen in 2024 weer op gang zal komen. De transitie naar kringlooplandbouw kan vervolgens verder gevolg krijgen.
- Governance aanpassen ten gevolge van nieuwe wetgeving, waaronder het aanpassen van de gemeenschappelijke regelingen van de ODZOB ingevolge de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2024 is € 705.000 (bijdrage basistaken + verzoektaken + regionale taken)
(bron: begroting 2024).Financiële risico's:
Algemeen:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedroeg € 1,0 miljoen (per 31 december 2021 € 3,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 6,5 miljoen (31 december 2021 € 8,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2022 was € 0 (in 2021 € 1 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2022 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties
Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Brainport is de organisatie die onze regionaal-economische strategie uitvoert. In deze strategie is kennis en innovatie geen doel op zich meer, maar een middel om maatschappelijke relevante vraagstukken mee op te lossen - en daarmee bij te dragen aan de economische ontwikkeling en concurrentiekracht van de regio Eindhoven. Het accent ligt daarbij op vraagstukken rondom mobiliteit, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en voedselvoorziening. De kracht van Brainport Eindhoven is de samenwerking tussen overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Met haar deelname draagt Best bij aan de wens om te excelleren als Europese toptechnologieregio.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In de Brainport agenda, de meerjarenagenda van regio Brainport Eindhoven, zijn drie hoofdlijnen opgenomen. Het gaat hierbij om de innovatiekracht van de regio verder te vergroten, ervoor te zorgen dat voldoende goed gekwalificeerd talent beschikbaar is en om het leef- en vestigingsklimaat in de regio te verbeteren. Binnen die drie sporen definieert de agenda tien belangrijke opgaven. Deze sporen en opgaven vormen de basis van de jaarplannen van de vennootschap.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: begroting 2023)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2022 € 3,3 miljoen (per 31 december 2021 € 3,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2022)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 4,3 miljoen (31 december 2021 € 4,0 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2022)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2022 € 16.000 (in 2021 € 0).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2022) - Vennootschappen en corporaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In de begroting wordt vanaf 2024 rekening gehouden met een dividenduitkering van jaarlijks € 49.000
(bron: begroting 2024)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 4.615 miljoen (31-12-2021 € 5.062 miljoen).
(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 107.459 miljoen (31 december 2021 € 143.995 miljoen).(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2022 een nettowinst na belastingen van € 300 miljoen (€ 236 miljoen over 2021).
(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De ingezetenen van Best continue voorzien van voldoende, betrouwbaar en duurzaam drinkwater.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Het water gaat via de bronnen, de productielocaties en het leidingnet van Brabant Water naar de klanten. Alles draait hierbij om continuïteit en kwaliteit. Om de leveringszekerheid van ons water in de toekomst te garanderen, werkt Brabant Water aan een wendbare en vitale drinkwatervoorziening die tegen een stootje kan. Brabant Water houdt de bronnen en assets robuust en betrouwbaar, daarnaast houdt Brabant Water hun huis op orde.
Aanvullend worden bronnen gezocht naast regulier grondwater voor het winnen van drinkwater. Er is inmiddels een pilot gestart voor het winnen van drinkwater vanuit brak grondwater. Ook is in 2022 gestart met een campagne 'Bewust met Water'. Via sociale media worden klanten geinformeerd over hoe bijzonder het natuurproduct water is en hoe bewuster met water omgesprongen kan worden. Inmiddels (peildatum 31-12-2022) hebben 100.000 mensen de campagnevideo bekeken en is de campagne ongeveer 2,5 miljoen keer vertoond.
(Bron: jaarverslag 2022 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 690 miljoen (per 31 december 2021 € 685 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2022 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 576 miljoen (per 31 december 2021 € 534 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2022 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2022 € 5,4 miljoen (in 2021 € 10,5 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2022 Brabant Water N.V.)
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Bij veroorzakers van ernstige overlast of criminaliteit met complexe problemen op diverse gebieden zijn vaak meerdere partijen (zorgorganisaties, justitiële organisaties en/of gemeente) betrokken. Bij de aanpak van deze personen is het effectiever om de inspanningen van deze verschillende partijen op elkaar af te stemmen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost verzorgt onder andere de procesregie op complexe casuïstiek met het doel (nieuwe) strafbare feiten te verminderen en te voorkomen. Met deze aanpak levert het Zorg- en Veiligheidshuis een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in alle 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Op basis van de eerder bestuurlijk vastgestelde opdracht voor ‘2023 en verder’ krijgen de volgende aandachtspunten komend jaar extra aandacht:
* Uitvoeren van de nieuwe c.q. geactualiseerde PGA’s Jeugd, Onbegrepen gedrag en Huiselijk geweld / kindermishandeling (MDA++);
* Opzetten van regionaal kennisknooppunt ter bevordering van kennis en expertise onder ketenpartners;
* Op orde houden van de bedrijfsvoering op het gebied van o.m. werkgeverschap, privacyregelgeving en ICT.Financieel belang
In 2024 wordt € 10.000 bijgedragen aan de ZVHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 721.000 (per 31 december 2021: € 477.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 318.000 (per 31 december 2021: € 165.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2022 was € 244.000 (in 2021 € 386.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)